2012. február 10., péntek

Decsi kalács

Ma egy nagyon fincsi kalácsot készítettem el életemben először, rég készültem már rá. A Férjem családjában ez már hagyománynak számít, a nagyija, anyukája készített ilyen finom kalácsot. A recept most nem tőlük van, de majd megkérdezem, hogy Ők is úgy csinálják-e pont ahogy most én. A végeredmény viszont magáért beszél a fotókon. Nagyon laktató és ízletes.

Hozzávalók:
60 dkg liszt, 4 dl tej, 4 dkg élesztő, 2 ek. cukor,  1 tojás, 1 tojássárga, 1 ek. só, olvasztott margarin én kb. 15 dkg-t tettem bele, annyi volt itthon, folyékonyra olvasztottam de nem forróra, a mártáshoz: 1 nagy és 1 kis pohár tejföl, őrölt bors ízlés szerint, pici só, 1-2 ek. zsír

Elkészítés:
Az élesztőt felfuttatom kb. 1 dl langyos, cukrozott tejben. A lisztet összekeverem a többi langyos tejjel, 1 tojással, olvasztott margarinnal, 1 ek. sóval, és a felfuttatott élesztővel, kalács tésztát dagasztok belőle, jól kidagasztom. Lefedve duplájára kelesztem. Mikor megkelt, késsel lisztezett deszkára szaggatok belőle késsel egy-egy darabot, amit hengerformában kisodrok és mit egy csigát betekerem. Egy közepes tepsit kizsírozok és szorosan a csigákat egymás mellé fektetem. Bekenem a tetejét tojássárgával. Előmelegített sütőben 180-190 fokon készre sütöm (kb. 30 perc), ne túl pirosra a tetejét. Én tettem a vége fele a tetejére sütőpapírt, hogy az alja is átsüljön, tűpróba, aztán így nem keményedik annyira be a teteje. A mázt is elkészítem. A zsírt felolvasztom és elkeverem benne a tejfölt, teszek bele ízlés szerint őrölt borst és kevés sót, majd kicsit keverve felmelegítem, de nem szabad forróra. A kész csigákat beleforgatom, vagy a tetejére locsolom, kenem és később fogyasztható langyosan is akár. Nagyon laktató. Amit nem kenünk be, majd később fogyasztunk letakarva félre tehetjük, hogy ne száradjon ki. De ha elég a tejföl rá akkor mindjárt ráönthetjük az egészre.

Én második alkalommal a kenyérsütőben dagasztottam és kelesztettem a tésztát, majd fonatokat készítettem belőle és úgy sütöttem ki.

 tálalva
 és még nincs megkelve teljesen a tészta:)
 tekerés
 sütés előtt
 sütés után
 mártás és a kész süti


4 megjegyzés:

  1. Nagyon guszták! Biztosan finom is! Még sosem hallottam róla, de ki fogom próbálni! A receptet elmentettem, köszi!

    VálaszTörlés
  2. Én ettem ilyet Decsen! Isteni finom! Most, hogy ismerem a receptet, tuti megcsinálom!

    VálaszTörlés
  3. Én ettem ilyet Decsen! Isteni finom! Most, hogy ismerem a receptet, tuti megcsinálom!

    VálaszTörlés